SIKKERHETSKONTROLL AV BIL:


          Innen selve førerprøven, kan du bli bedt om å undersøke bilen, derfor skal du lese og lære følgende:



MOTORROM

1: Motorolje: Kontroller ved hjelp av peilepinnen at motoren har nok olje. Dra ut peilepinnen og gjør den ren med et papir. Stikk den så inn og trekk ut igjen. Se om oljenivået er mellom MIN og MAX nivå nederst på peilepinnen.
3: Vis påfyllingstedet for spylervæske.
4: Bremseolje/bremsevæske nivå.
Åpne panseret og sjekk nivået i bremsevæskebeholderen. Lavt nivå men ikke under minimum skyldes vanligvis slitte bremseklosser, men kan også skyldes lekkasje. Veldig lavt nivå i beholder skyldes lekkasje og varsellampen på instrumentbordet vil lyse konstant. Derfor bør vi aldri etterfylle bremsevæske, godkjent verksted tar seg av det.
5: Batteri: Kontroller at batteriet er godt festet og at også kablene til batteripolene sitter godt. (løse batteriklemmer kan føre til gnist). Sjekk at batteripolene ikke er irret (hvitt belegg). Hvis batteriet sitter løst kan det komme i kontakt med metall som fører til gnist.
6: Frostvæske: Kontroller beholder for frostvæske ved å se om nivå er mellom min og max markering. Frostvæskebeholderen skal inneholde frostvæske (derfor farget) for ikke å fryse om vinteren. Hvis kjølevannet fryser kan motorblokka sprekke. Ikke bland rød og blå væske. OBS: Hvis motor koker: ikke åpne radiator før motor er kjølet ned!

KRAV TIL LYKTER OG REFLEKSER

Lys skal fungere, glass skal være hele og rene.
Reflektorene blanke og rene.
Varsellamper skal virke.
Fjernlyset skal lyse opp veien minst 100 m.
Nærlyset skal lyse opp veien 40 m.
Kontrollere at nærlyset virker, og at det er riktig innstilt.
Slå på nærlyset, kjør inn mot en vegg e.l. for å se om det er lys fra begge lykter. Xenonlys skal ha automatisk høyderegulering.
Hvilke ulemper kan det ha om nærlyset er feil innstilt?
Blending av møtende trafikanter og siktstrekningen i mørket kan bli redusert.
Bil skal ha to røde reflekser, runde eller firekantet bak, som ofte er en del av lykta. Trekantet på tilhenger.
Kontrollere at alle bremselysene virker.
Sjekk at bremselys på venstre og høyre side, samt høytsittende bremselys fungerer.
Er det forsvarlig å kjøre når bremselysene ikke virker?
Nei, det er ikke forsvarlig. Feilen kan være en sikring som er røket eller en lyspære som ikke virker.
Kontrollere at nødsignallyset virker.
Slå på lyset, sjekke alle lys ute på bilen.
I hvilken situasjon er det riktig og viktig å bruke nødsignallyset?
Ved nødstopp for å markere bil, samt at det kan være en situasjon som krever ekstra oppmerksomhet.
Kontrollere om kurve/tåkelyset fungerer.
Slå på lysene, visuell kontroll.
Hvilke ulemper vil det ha om kurve/tåkelys blir brukt feil?
Blendingsfare, irritasjon eller bot for feil lysbruk. Ikke alle biler har kurvelys.
Kontrollere om tåkelys bak fungerer.
Slå på tåkebaklys ved hjelp av bryter.
Hvilke ulemper kan det ha om tåkelysene bak brukes feil?
De kan være sterkt blendende spesielt om man kjører i kø. Kan oppfattes som bremselys.
Kontrollere at parkeringslys, baklys og skiltlys virker.
Dette er de lysene som kommer på automatisk når man starter bilen.
Kontrollere at de virker ved å gå rundt bilen.
I hvilken situasjon er det viktig at parkeringslysene er i orden? Parkering i mørket uten andre lyskilder.

KONTROLL AV BREMSER

Bremsekraftforsterker (servo) Pump pedal 4-5 ganger, hold pedal inne og start motoren. Pedalen skal gå lengre inn idet motoren starter. Hvis den ikke virker så er bremsen kjempehard.

Trykkprøve (lekkasjetest): Motor skal være i gang. Press alt du kan på bremsepedalen i ca.10 sek. Pedalen skal ikke gå lengre og lengre inn selv om du presser alt du kan. Bremsesystemet skal tåle minst 100 kp. (tilsv.ca.100kg trykk)

STYRING OG LYDHORN

STYRING:
Rattlås: Du må kunne frigjøre rattlåsen. Hold rattet mellom de to låsepunktene og vri samtidig tenningsnøkkelen.
Servo: Hold rattet i press til valgfri side og start samtidig motoren. I det motoren starter skal du kjenne at servopumpa slår inn ved at rattet blir lett å dreie.
Dødgang: Stå i døråpningen og beveg rattet med små raske bevegelser. Det skal ikke være større dødgang en 2-3 cm. På en nyere bil eks. våre skolebiler godtar vi maks 1,5 cm. Du kan få en hjelpemann (sensor for eksempel)til å bevege rattet slik at du får sjekket dødgang på høyre forhjul. En bil med mye dødgang er vanskelig å kjøre rett frem.
Ulyd: Sving fullt til begge sider. Det skal ikke komme noen form for ulyd som for eksempel kneppe eller smellelyder mens du svinger på rattet.
Jevn motstand: Sving fullt til begge sider og sjekk at det ikke "glipper" i styringen. Det skal være like lett/tungt å dreie rattet uansett rattutslag.
Feil innstilt forstilling: Kontroller om dekkene foran er slitt jevnt. Mer slitasje på en side av dekket tyder på feil innstilling av hjulvinkler. Bilen må på verksted for kontroll. Dette vil dere merke i fart at bilen drar dere konstant til ene siden. Det kan også skyldes ulikt lufttrykk i hjula.

HORN:
Kontrollere at lydhornet virker. Trykk på rattet og hornet.

BRYTERE OG INSTRUMENTER:

Sjekk at sikkerhetsbeltene ikke er skadet (rifter/flenger) og at de ikke er vridd. Sjekk at de låser seg når du rykker i dem.
Ingen gule eller røde lamper skal lyse under kjøring.
Airbaglampe skal slukke.
Barn kan ikke sitte i forsete når bil har airbag. Kan føre til død el alvorlig skade på barnet.
Noen biler har egen knapp for å deaktivere airbag.

DEKK OG VOGNKORT

Siden er under oppdatering!

Ledige Kurs









Autorisert trafikkskole

Den nye trafikkskole er godkjent av Statens vegvesen